NorMedia AS - lese - skrive  - lære - øve - trene - kommunisere

Generelle råd

 

Milo

Sittestilling

Barnet bør sitte komfortabelt i en høyde der skjermen lett sees og underarmen hvilerlett på bordet. Veldig små barn kan sitte på fanget til en voksen person. 

Fjern tastaturet fra barnets rekkevidde og plasser en musematte sentralt. Musematta definerer både arbeidsområdet og hjelper musebevegelsene.   

Det er en god ide å bruke en liten mus som passer til barnets hender. En trådløs mus kan også overkomme ev. problemer med ledninger. 

Å feste fargede klistremerker på en musetast (el. flere) bidrar til å forklare barnet hvilken tast(er) som skal trykkes.

 

Kom i gangGate

Hvis barnet er ukjent med datamaskin kan du starte med Flytt musa og Rable aktiviteten. Gå gjerne gjennom aktivitetene i den rekkefølgen de vises på skjermen, men la barna gå tilbake til kjente aktiviteter når de ønsker. Via F1 tasten gis det detaljinformasjon om hver enkelt aktivitet.

De innledende aktivitetene har enkle skjermbilder. Når barnet er blitt mer fortrolig med opplegget kan det være en idé å blande disse med mer visuelt komplekse scener.

Snakk om hva som trengs og gi verbal støtte for å lykkes. Bruk et språk som passer barnet. 

 

Systematisk progresjonretning

Etter hvert som barna blir kjent med aktivitetene vil de ønske å jobbe mer selvstendig og velge sine favorittscener. I Flytt musa settets to første rader med aktiviteter introduseres gradvis mer språk. Når disse to rekkene med Flytt musa aktiviteter er forstått, bør barnet være klar til å begynne med Klikk på musa.

Den nederste raden med aktiviteter trener mer nøyaktige musebevegelser gjennom enkle labyrint mønstre, og passer derfor når barnet har fått noe mer erfaring med musa. 

Det er en del overlapping mellom begrepene i aktivitetene i settene, slik at barnet raskere vil forstå hva som trengs. Ideen er å innføre en ny fysisk ferdighet eller en ny språklig mulighet, men ikke gi barnet for mye om gangen.