NorMedia AS - lese - skrive  - lære - øve - trene - kommunisere

Omega-is

Omega-is
Brukerveiledning

Del på Facebook

Trykk på et bilde for å forstørre.
Omega-is - bilde 1 Omega-is - bilde 2
Omega-is - bilde 3 Omega-is - bilde 4
Omega-is - bilde 5 Omega-is - bilde 6
Omega-is - bilde 7 Omega-is - bilde 8

Omega interaktiv språklek. Omega-is er laget for å stimulere språk- og kommunikasjonsutvikling hos barn som er i ferd med å oppdage språkets og skriftspråkets mysterier. Programmet har sitt utspring i et samarbeid mellom Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, DART, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg, Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Universitetet i Bergen, Penn State University, USA.

Hva står bokstavene for? Hvordan kan disse settes sammen og representere ord/begrep? Hvordan kan ordene settes sammen til setninger som representerer forhold og aktiviteter.
Hensikten med Omega-is er at eleven, med støtte fra, og i samspill med en lærer eller en forelder, skal utforske programmets språkmateriale. Dette språklige materialet med tilhørende animasjoner er ment å skulle motivere til lesetrening, og i tilegg byr det på muligheter for samtale der elevens fantasi og tanker kan komme til uttrykk.

Programmet består av to hoveddeler. En leksjonsdel som innholder et språk- og tekstmateriale der eleven kan lage setninger ved hjelp av knapper med tekst på. I tilegg kan eleven teste sin egen forståelse ved først å se det forholdet eller den aktiviteten en setning uttrykker, og deretter kan eleven velge ord og lage en setning som gjengir best det han eller hun nettopp har sett.

Elevdelen har to stadier:

  • Undersøkende språklek ("Lage") hvor man kan velge ord, setninger og små historier som kombineres og illustreres i form av tekst, lyd/tale, bilder og film/animasjoner.
  • I spill/testmodus presenteres et bilde eller en scene i rik mediaform. Barnet skal så huske hva bildet forestilte og uttykke dette ved hjelp av et utvalg ord som stilles til rådighet.

  • Eleven kan styre programmet med mus, eller tastatur(mellomrom og enter), eller man kan koble til brytere som etterligner disse tastenes virkemåte.

     

    Eleven kan starte med trening på enkeltord, og fortsette med korte setninger. Klarer eleven dette kan man gå videre med lengre setninger og små historier.
    Alt som elevene skriver, vil bli illustrert, og man kan få mange morsomme kombinasjoner som "Den syngende reven seiler over sjøen og hjelper katta". Se bildet på siden.
    Med Omega-is lærer man begreper og setningsbygging på en lekende og morsom måte.

    Programmet har også en redigeringsdel, hvor lærere og/eller foreldre kan lage egne oppgaver som er tilpasset elevens behov. Det kan være enkeltord, hele setninger eller kortere fortellinger(= sekvenser av setninger). Dette kobles så sammen med mediafiler (tegn, lyd, bilder, filmer/animationer).
    Dette innebærer en nesten ubegrenset mulighet til individuell tilpassing. Nye leksjoner som er tilpasset et spesielt barns behov og interesse kan hele tiden lages ved at lærer og/eller foreldre utnytter den innebygde redigeringsdelen.

    Omega-is har følgende språk:
    Norsk bokmål, nynorsk, bergensk, svensk og engelsk

    Styring

    mus, tastatur, brytere, berøringsskjerm.

    Tekniske krav til maskin

    Programmet krever nærmere 300 MB ledig plass på harddisken om du installerer det med ett språk. Hvert språk utover dette krever 50–80 MB i tillegg.
    Datamaskinen bør minst være av typen Pentium 3, 600 MHz, med 256 MB RAM-minne. Vi anbefaler Pentium 4, >800 MHz og 512 MB RAM-minne.

    Priser Eks Mva Inkl. mva
    1-bruker
    HMS nummer: 153421
    1.500 1.875 Legg Omega-is - 1-bruker i handlekurven.
    2-bruker 2.250 2.813 Legg Omega-is - 2-bruker i handlekurven.
    5-bruker 2.900 3.625 Legg Omega-is - 5-bruker i handlekurven.
    Skole / Nettverkslisens 4.200 5.250 Legg Omega-is - Skole / Nettverkslisens i handlekurven.